Ecodriving: κόψε τις καγκουριές

Κατηγορία:
Τον τελευταίο καιρό θα έχετε προσέξει τη διαφημιστική εκστρατεία του ΚΑΠΕ για το ecodriving ή ελληνιστί οικολογική οδήγηση. Ας δούμε λίγο πώς ορίζεται και τι περιλαμβάνει.

Σύμφωνα με το ΚΑΠΕ, ecodriving είναι "ένας έξυπνος τρόπος οδήγησης που συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, των εκπομπών ρύπων και των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου". Χμ, όχι ιδιαίτερα διαφωτιστικό, I must say. Ποιες είναι, λοιπόν, οι συγκεκριμένες οδηγικές τεχνικές που συνιστούν οικολογική οδήγηση; Είναι οι εξής πολύ απλοί 13 κανόνες που εφαρμόζονται πριν ξεκινήσουμε την οδήγηση αλλά και κατά τη διάρκειά της:

- Αλλαγή ταχύτητας στις 1.500 με 2.000 στροφές. Μπορεί οι 1.500 στροφές να είναι χαμηλές (τουλάχιστον το δικό μου αυτοκίνητο κλωτσάει) αλλά οι 2.000 είναι απόλυτα επαρκείς ώστε η αλλαγή ταχύτητας να είναι "γεμάτη". Check your στροφόμετρο.
- Οδήγηση με σταθερή ταχύτητα. Αν το αυτοκίνητό σου έχει trip computer με μετρητή στιγμιαίας κατανάλωσης καυσίμου θα παρατηρήσεις ότι ακόμα και μέσα στην πόλη η κατανάλωση μπορεί να περιοριστεί σημαντικά αν οδηγείς με σταθερή ταχύτητα και σε σχετικά χαμηλές στροφές (μέχρι 2.500). Αν έχεις και cruise control που διατηρεί αυτόματα σταθερή την ταχύτητα, είσαι άρχοντας. Προσωπικά έχω παρατηρήσει ότι μπορώ να οδηγώ μέσα στην πόλη με σταθερή ταχύτητα 60 χλμ./ώρα σε αυτοκίνητο 1400 κυβικών και μ.ό. κατανάλωσης 5lt/100km. Μια χαρά.
- Πρόβλεψη των συνθηκών κυκλοφορίας. Από την εμπειρία μου αυτός είναι ο πιο σημαντικός κανόνας. Εννοείται ότι απαγορεύεται να μαρσάρεις στις 9.000 στροφές για να πεταχτείς πρώτος από κόκκινο φανάρι μόνο και μόνο για να σταματήσεις σε άλλο φανάρι 50 μέτρα παρακάτω. Μπορείς όμως να προβλέπεις (ή και να βλέπεις) το χρώμα του επόμενου φαναριού και τη διάρκειά του και ανάλογα να μεταβάλλεις την ταχύτητα του αυτοκινήτου ώστε να μη χρειαστεί να σταματήσεις εντελώς. Πίστεψέ με, είναι πολύ πιο εύκολο από ό,τι ακούγεται. Σε αυτό βοηθούν πολύ και τα προειδοποιητικά φανάρια στο δρόμο (διπλά φανάρια που αναβοσβήνουν με πορτοκαλί χρώμα και που προειδοποιούν ότι ακολουθεί κόκκινο φανάρι).
- Σταμάτημα με ομαλή επιβράδυνση. Δεν χρειάζεται να πατάς φρένο και με τα δύο πόδια για να σταματήσεις 3 εκατοστά από τον προπορευόμενο. Πρόβλεψε τις συνθήκες και άφησε το γκάζι (εννοείται πάντοτε με ταχύτητα στο κιβώτιο) ώστε το αυτοκίνητο να ρολάρει. Δε χρειάζεται βέβαια να υπερβάλλεις πηγαίνοντας με 5 χλμ./ώρα, αλλά ούτε και να καις τα φρένα σε κάθε κόκκινο φανάρι.
- Σβήσιμο κινητήρα σε σύντομες στάσεις (μεγαλύτερες του 1 λεπτού). Αυτό δεν ξέρω πόσο καλό είναι για τον κινητήρα του αυτοκινήτου. Σε μία τυπική διαδρομή στην Αθήνα μπορεί να χρειαστεί να σβήσεις τον κινητήρα ακόμα και 10 φορές. Πόσο επιβαρύνεται η μίζα ή/και ο κινητήρας; Δεν το ξέρω. Πάντως εννοείται ότι σβήνεις τον κινητήρα αν "πεταχτείς" κάπου 5 λεπτά. Σώζεις και το αυτοκίνητό σου από κλοπή (you wouldn't believe τον αριθμό των αυτοκινήτων που κλέβονται επειδή ο οδηγός πετάχτηκε κάπου και άφησε τα κλειδιά στη μίζα).
- Τακτική συντήρηση ελαστικών και κινητήρα. Κοινώς, μην είσαι "καβαλάρης": έλεγχε το αυτοκίνητο τακτικά. Η οδήγηση με πίεση ελαστικών μόλις 0.3 bar μικρότερη από αυτή που συστήνει ο κατασκευαστής αυξάνει την κατανάλωση κατά 3%. Γι'αυτό δες τι προτείνει ο κατασκευαστής στο manual και ακολούθησέ το. Εννοείται ότι δεν παραφουσκώνεις τα ελαστικά, εκτός κι αν έχεις δίπλωμα κυβερνήτη σκάφους μιας και το αυτοκίνητο θα γλιστράει και θα φεύγει ακόμα και στην ευθεία.
- Αποφυγή μεταφοράς περιττών φορτίων. Εκείνη τη σχάρα για τη μεταφορά των σκι τι στο καλό τη θέλεις Αύγουστο μήνα; Άσ'τη στο σπίτι και όταν είναι να ανηφορίσεις στον Παρνασσό την ξαναβάζεις. Επίσης, το καγκούρεμα του αυτοκινήτου με και καλά αεροδυναμικές αεροτομές, σπόιλερ κλπ. μάλλον επιβαρύνει παρά βελτιώνει την κατανάλωση.
- Συνετή χρήση κλιματισμού. Μπήκε ο Μάιος με τις πρώτες ζέστες του και αμέσως βλέπεις αυτοκίνητα να κυκλοφορούν με κλειστά παράθυρα. Αφιερωμένο το τραγούδι του Αντώνη Καλογιάννη που λέει "άνοιξε το παράθυρο να μπει, δροσιά να μπει του Μάη". Εγώ πάντως δε μπορώ με A/C πάνω από 10 λεπτά, ούτε καν τον Αύγουστο. Με πιάνουν τα λαιμά μου.
- Ομαλή επιβράδυνση στις στροφές. Πάλι σχετίζεται με την πρόβλεψη των συνθηκών κυκλοφορίας. Εκτός κι αν είσαι ο Jenson Button, διεκδικείς το πρωτάθλημα F1 και σε ακολουθεί ο Lewis Hamilton σε απόσταση μισού δευτερολέπτου.
- Αποφυγή χρήσης οχήματος για σύντομες διαδρομές. Αυτό που λέμε "με το αμάξι στο περίπτερο"; Forget it. Είναι απίστευτο πόσα πολλά μπορείς να παρατηρήσεις περπατώντας μέσα στην πόλη ή κινούμενος με ΜΜΜ (ή ακόμα και με ποδήλατο).
- Χρήση του βοηθητικού εξοπλισμού του αυτοκινήτου (στροφόμετρο, trip computer, cruise control). Στις παραπάνω συμβουλές έχουν αναφερθεί (και χρησιμοποιηθεί) και τα τρία αυτά όργανα.
- Επιλογή αποδοτικότερου οχήματος. Όταν πας να αγοράσεις καινούριο τουτού μη σκας αν δεν βγαίνει σε υπέρλευκο άσπρο της πέρλας ή αν το πεντάλ του φρένου είναι γκρι αντί για μαύρο, δώσε βάση σε άλλα θέματα όπως η μέση ατανάλωση και η εκπομπή ρύπων. Επίσης σκέψου ότι αν κατά βάση κινείσαι στο τρίγωνο Πετράλωνα-Κυψέλη-Πατήσια δε χρειάζεσαι τζιπ 4.500 κυβικών. Μάθε για την κατανάλωση καυσίμου και τον βέλτιστο τύπο καυσίμου για κάθε όχημα. Θέσε τις περιβαλλοντικές επιδόσεις του αυτοκινήτου ψηλά και επέλεξε με βάση αυτές.
- Σχεδιασμός διαδρομής. Για να πας από την Κυψέλη στα Πατήσια δε χρειάζεται να περάσεις από τον Κορυδαλλό. Τώρα με τα navigator systems είναι πραγματικά πανεύκολο να σχεδιάσεις μια σωστή (αν και όχι τη βέλτιστη) διαδρομή. Εγώ πάντως προτιμώ τον παραδοσιακό οδικό χάρτη της Αθήνας, εκείνο το κλασικό πράσινο βιβλίο. Είναι και καλή εξάσκηση για το μυαλό!

Τους τελευταίους μήνες (τουλάχιστον όσο καιρό βρισκόμουν και κυκλοφορούσα στην Αθήνα) έχω προσπαθήσει να εφαρμόσω τους κανόνες της οικολογικής οδήγησης. Παρότι το έχω καταφέρει μόνο εν μέρει, παρατηρώ ότι και απολαμβάνω περισσότερο την οδήγηση αλλά και το αυτοκίνητό μου καίει περίπου 20% λιγότερο από ό,τι πριν (περίπου 9lt/100 km από 11lt/100km με σχεδόν αποκλειστική οδήγηση στο κέντρο της Αθήνας). Αξίζει, συμφέρει την τσέπη και επιβαρύνει κατά τι λιγότερο το περιβάλλον.

Για περισσότερες πληροφορίες, video και υπολογιστικά και εκπαιδευτικά εργαλεία το site που σε ενδιαφέρει είναι το Ecodriving.gr.
 

2 comments so far.

  1. KitsosMitsos 23/11/09 8:10 μ.μ.
    Με πρόλαβες :-)
    Και ότι θα ανέβαζα σχετικό θέμα!
    Καλησπέρα
  2. exitmusician 23/11/09 8:48 μ.μ.
    Ανέβασε και linkαρε με, μήπως και με διαβάσει κανένας lol. Πολύ ησυχία έχει πέσει στα μέρη μου.

Something to say?