Το παιχνίδι των διχασμένων φράσεων

Κατηγορία:
Το natassaki με προσκάλεσε στο παιχνίδι με τις φράσεις και ανταποκρίνομαι, παρατηρώντας πάντως ότι τα μπλογκοπαίχνιδα όσο πάνε και γίνονται ολοένα πιο sophisticated. Ένας από τους λόγους που άργησα να ανταποκριθώ στην πρόσκληση είναι επειδή δεν μπορούσα να καταλάβω πώς παίζεται (OK, shoot me). Χάθηκε η απλότητα ενός Προυστ, η αγνότητα ενός "7 αγαπημένα insert your choice here";

Τέλος πάντων, σταματάω το παραλήρημα και ξεκινάω με την ουσία:

1. "Δεν ελπίζω τίποτε, δε φοβούμαι τίποτε, είμαι λεύτερος" μου πάσαρε το natassaki. Σε αντίθεση με το γενικότερο ρεύμα αποδοχής αυτού του αφορισμού ως αυθεντικής και ειλικρινούς στάσης ζωής, και χωρίς να λαμβάνω υπόψη το context στο οποίο γράφτηκε, θα έλεγα ότι δεν την ενστερνίζομαι. Το "είμαι λεύτερος" στο τέλος θα μπορούσε να αντικατασταθεί από ένα "δε με ενδιαφέρει τίποτα" και πάλι it would make sense. Ίσως αυτό ήταν που ήθελε να πει ο Καζαντζάκης (λέμε τώρα) : είμαι ελεύθερος από οποιουδήποτε είδους κοινωνική δέσμευση και κατά συνέπεια αποποιούμαι οποιαδήποτε ευθύνη των πράξεών μου στην κοινωνία. Με άλλα λόγια, είμαι ατομιστής.

Ενδεχομένως όμως ο Καζαντζάκης να χρησιμοποίησε αυτό τον αφορισμό με σκοπό να φτάσει σε άλλο επίπεδο, να ελευθερωθεί δηλαδή από όλα τα δεσμά της κοσμικής ζωής για να φτάσει σε υψηλότερα επίπεδα διανόησης ή/και επαφής με το Θεό. Αυτή η προσέγγιση έχει μια βάση κατά τη γνώμη μου μιας και η προσπάθεια προσέγγισης του θείου ήταν ένα recurring theme σε όσα βιβλία του έχω διαβάσει. Αλλά στο context της σημερινής κοινωνικής δράσης νομίζω ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί.

2. Αλλάζω εντελώς γήπεδο και προσφέρω τούτη τη φράση προς σχολιασμό: "Ένα, και μόνο, μας είναι απαραίτητο: η Μοναξιά, η μεγάλη εσώτερη Μοναξιά. Να βυθίζεσαι στον εαυτό σου και, ώρες ολόκληρες, να μην ανταμώνεις εκεί κανέναν - αυτός πρέπει να'ναι ο ανώτερος του καθενός στόχος". Τούτη τη φράση (εντάξει, δύο φράσεις είναι αλλά το νόημα είναι σαφές) την έγραψε ο Rainer Maria Rilke στην αλληλογραφία του με έναν νεαρό λογοτέχνη το 1903 - όλη η αλληλογραφία υπάρχει στο βιβλίο "Γράμματα σ' ένα νέο ποιητή". Νομίζω ότι η μαγεία της μοναξιάς είναι αδιαμφισβήτητη, γιατί σου επιτρέπει να αφιερώσεις ολόκληρο τον εαυτό σου στη δημιουργία, απρόσκοπτα, απαλλαγμένος από συμβατικές αναζητήσεις και συγχρωτισμούς. Προσωπικά επιδιώκω τη μοναξιά όχι γιατί είμαι αντικοινωνικός (νομίζω ότι είμαι αρκετά νορμάλ σε αυτό τον τομέα) αλλά γιατί είναι η μοναδική ευκαιρία που έχω για να τα πω με τον εαυτό μου, να κάνω την εσωτερική κριτική μου, αλλά και να σκεφτώ, να συγκρουστώ μέσα μου και μέσω της σύγκρουσης να προσπαθήσω να φτάσω ένα βήμα βαθύτερα.

3. "Τους φίλους τους διαλέγουμε εμείς για οικογένεια" λέει το natassaki και δε θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο. Υπάρχει όμως ένα σημαντικό ζήτημα που έχει να κάνει με τη χρονική στιγμή και τις συνθήκες που επιλέγουμε τους φίλους μας. Σε αυτή τη βάση οι "παιδικές" φιλίες είναι κατά τη γνώμη μου οι πιο εύθραυστες, και δυστυχώς έχω παραδείγματα στα οποία παιδικοί φίλοι με/μας έχουν καταπλήξει τόσο αρνητικά που δεν μπορούσα να το πιστέψω.

4. "Η προσωπική ακεραιότητα πρέπει να είναι απόλυτη ανεξαρτήτως του κόστους". Βασικό αξίωμα ζωής. Σχετίζεται και με το προηγούμενο post.

Προσκαλώ με τη σειρά μου, αν φυσικά θέλουν και δεν βαριούνται, την auburn Kate, τη m13, τη Mauve All και την Ion. Κυρίες μου, it's all yours...
 

8 comments so far.

  1. νατασσΆκι 26/7/07 11:14 μ.μ.
    Χμ...νομίζω πως προσεγγίζεις καλά τον Καζαντζάκη, αν και θεωρώ πως ο ίδιος ήταν πιο κοντά στο ότι η ελπίδα - και ο Φόβος - σε “κρατάει” από την “ελευθερία”. Και κάποιες φορές συμφωνώ.Όσο ελπίζεις ότι κάτι θα αλλάξει, θα γίνει καλύτερο, θα έρθει πιο κοντά σου, δεν “σπας” δεσμά, δεν ξεκολλάς, δεν επαναστατείς…Πάντα, φυσικά, ανάλογα τις συνθήκες και τα δεδομένα. Αυτή είναι η δική μου γνώμη,βέβαια -και οι ερμηνείες που σηκώνει, πολλές.

    Και συμφωνώ για τις "παιδικές φιλίες" - κι εγώ την έχω "πατήσει" από τέτοιες...

    Οι δικές σου φράσεις πολύ μου αρέσουν - και με την ευκαιρία θα πάρω μαζί μου το βιβλίο του Ρίλκε, να το ξαναδιαβάσω στις διακοπές!

    Και "Η προσωπική ακεραιότητα πρέπει να είναι απόλυτη ανεξαρτήτως του κόστους" - δεν θα μπορούσα να συμφωνώ περισσότερο....

    Καλό βράδυ :)
  2. Φράνσις 27/7/07 10:54 π.μ.
    Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
  3. Φράνσις 27/7/07 11:32 π.μ.
    έσβησα το προηγούμενο σχολιο μου γιατι απ΄την ταραχή μου ήταν όλο αναγραμματισμούς! Σ'΄ευχαριστω για την προσκληση, και θ'ανταποκριθώ, στο πολυ πολύ εγγυς μέλλον ,ομως. Χρειάζεται να κοιταξω τα κιταπια μου και την ψυχή μου προσεκτικά.Για να λάμψει το πνεύμα(λάλησε η ψωνάρα).Επι του παρόντος είμαι on the road to hell,αγαπητέ exit, εκει ακριβώς σε διαβεβαιω..
  4. Ανώνυμος 27/7/07 12:59 μ.μ.
    Δεν ελπίζω τίποτε, δεν φοβάμαι τίποτε. Κοινώς, δεν επιλέγω τις πράξεις μου με κριτήριο τις συνέπειές τους, δεν ζω τη ζωή μου με γνώμονα το αύριο, ζω για το ΣΗΜΕΡΑ, το ΤΩΡΑ, η στιγμή είναι που μετράει. Αν αυτό δεν είναι ελευθερία, τότε τι είναι?
  5. exitmusician 27/7/07 3:34 μ.μ.
    Natassaki μου, κουβέντα να γίνεται lol Το βιβλιαράκι του Ρίλκε (σε μετάφραση Μάριου Πλωρίτη παρακαλώ) το έχω διαβάσει καμιά 10αριά φορές τα τελευταία 12 χρόνια (το '95 το είχα πάρει ως ερέθισμα από το μάθημα Έκθεσης Δέσμης) και κάθε φορά ανακαλύπτω κάτι που δεν το είχα πιάσει τις προηγούμενες φορές. Ανεξάντλητο.

    Kate, take your time. Έχεις πιο σημαντικά πράγματα να γράψεις, είμαι σίγουρος.

    Μαρινάκι, διαφωνώ με τη μανία που μας πιάνει να "ζήσουμε τη στιγμή". Η μαγεία του να προγραμματίζεις κάτι εκ των προτέρων και να το βλέπεις να έρχεται σε πέρας με επιτυχία α) δεν ανταλλάσσεται με καμία "στιγμή" και β) δεν μπορείς να πεις ότι δεν είναι ελευθερία. Προσωπικά γουστάρω να έχω χαράξει ένα δρόμο και να τον ακολουθήσω, και όχι να τον χαράσσω μέρα μπαίνει-μέρα βγαίνει.
  6. m13 27/7/07 3:55 μ.μ.
    ΧΜ όταν καταλάβω πώς παίζεται, θα κάνω ποστ γουστάρω THANKS για την πρόσκληση :) :)
  7. Mauve_All 27/7/07 8:57 μ.μ.
    Oh, merci ))
    Θα παίξω σε λίγες μέρες όταν επιστρέψω από διακοπές. Αλλά... πού θα βρω τους κανόνες; Ε;
  8. exitmusician 28/7/07 4:55 μ.μ.
    m13, mauve_all,

    τους κανόνες μπορείτε να τους βρείτε εδώ:

    http://anisixos.blogspot.com/2007/07/blog-post_12.html

    Είναι λίγο μπερδεγουέι, συμφωνώ. Κι εγώ έκανα 2 μέρες για να καταλάβω πώς παίζεται.

Something to say?